Pčele kao insekti koriste da na osnovu gnezda komuniciraju
sa svojim pčelama koleginicama i kolegama, deleći sve važne informacije, a kako
bi kolektivno mogle da donesu snažne odluke. No, njihovi metodi komunikacije
nisu ono što bi možda očekivali.
Komunikacija ili proticanje informacija od jedne
individue ka drugoj, može uzeti mnogo oblika. Mnoge životinje, kao primati,
kitovi, ptice i vukovi, koriste zvuk da pričaju jedni sa drugima. Druge
životinje, kao mnogi insekti, pa čak i biljke, koriste feromon ili hemikalije
pomoću kojih šalju svoje poruke.
No, pčele imaju razvijenu komunikacionu metodu, koja
je malo više čudna. One komuniciraju preko plesa, ili putem svoga pleas, igre (baleta).
I taj njihov ples može da komunicira sa njihovim vršnjacima i vršnjakinjama govoreći
im o pravcu, udaljenosti i kvalitetu hranljivog izvora, kao i lokaciji mogućeg
novog mesta košnice, čak i o izvoru neke bliske opasnosti. I najviše
iznenađuje, da one mogu čak da koriste svoj jezik, a kako bi održale
demokratsku raspravu.
Ovaj tip kolektivnog ponašanja jeste tako moćan, a
veza između pčela je tu tako duboka, da naučnici počinju da shvataju kako
kolonija pčela deluje kao jedan pojedinačan organizam, a zapravo kao ljudski
mozak. Učeći kako ova izvanredna stvorenja međusobno dejstvuju, može se dobiti
i odgovor oko toga kako naš sopstveni um donosi odluke.
PLES
PČELA
Samo oko 10% vrsta pčela jesu društvene, a medonosne
pčele su zapravo takođe društvene. Zapadna medonosna pčela (“Apis mellifera”)
jeste najčešća od 12 vrsti medonosnih pčela. One stvaraju veliku koloniju sa jednom
plodnom kraljicom, sa mnogo nereproduktivnih ženskih pčela radilica i sa malim
brojem plodnih mužjaka trutova. Pojedinačne kolonije mogu udomiti deset, od
hiljadu pčela. I sve aktivnosti sprovedene od strane ovih pčela su organizovane
pomoću složene (kompleksne) komunikacije koja se odvija između njenih individua.
Na početku XX stoleća, još 1900 godine naučnici su verovali
da pčele mogu komunicirati o prisustvu izvora hrane u blizini, a koje se odvija
putem mirisa, jer miris cveća prijanja za telo pčela i upozorava njihove
vršnjake o tom prisustvu negde u blizini. Po ovoj teoriji, druge pčele mogu
jednostavno tražiti i tragati u sve širem krugu, dok ne otkriju cveće sa
memorisanim mirisom.
Godine 1944 profesor sa Minhenskog Univerziteta
etolog Karl von Friš (1886-1982)
načinio je otkriće koje je pokrenulo sledeću pretpostavku u njegovoj glavi, a otkriće
koje mu je 1973 doprinelo da osvoji Nobelovu nagradu iz fiziologije i medicine.
Karl von Friš primetio je, a posle posmatranja povratka pčele izviđačice, da
druge pčele radilice nisu tražile cveće sa odgovarajućim mirisom svuda naokolo
košnice, već samo u preciznoj blizini, a
tamo gde su tragajući za hranom pčele već bile, čak iako su te pčele bile vrlo
daleko. Nekako, je tačna lokacija izvora hrane bila iskomunicirana od strane
pčela. Kada je Karl von Friš posmatrao svoje pčele još bliže, otkrio je da
pčele stalno mašu, da se klate, trče i okreću u krugu (tzv. ples vitlanja,
gibanja) unutar košnice. Onda je shvatio da ovaj performans jeste minijaturno
ponavljanje-čina pčela, nedavni let izvan košnice, koji ukazuje na lokaciju izvora
hrane koji je upravo bio posećen. Karl von Friš je upravo otkrio komunikaciju
putem plesa (tzv. okrugli ples). Zahvaljujući ovom plesu pčele tragačice za
hranom mogle su da podele informacije oko pravca i udaljenosti - do cveća punog nektara i polena, sa drugim
članovima svoje kolonije. Njihov ples nazvan je “ples mahanja” (ili ples vitlanja,
okrugli ples), a njegova glavna odlika jeste “mahajuće trčanje” kada se plesne
pčele njišu čas unazad, a čas unapred, dok trče u pravoj liniji. Trajanje
trčanja govori drugim pčelama koliko je udaljen resurs (tj. novo potencijalno
hranilište), gde 1 sekunda jednaka jeste oko hiljadu metara (ili 1 s = 1 km). Ugao
njihovog trčanja u odnosu na pravu vertikalnu liniju govori ostalim pčelama
ugao spoljašnjeg puta u relaciji sa Suncem. Primera radi, ako je ples pčele
šetnja od 45 stepeni na desno, a od vertikalne linije, onda je izvor hrane na
45 stepeni nadesno od pozicije Sunca. Dodatno, ples pčela takođe daje izvana
nešto cvetnog nektara svojoj publici koji se kombinuje sa mirisom cveća, te još
dugotrajno pčela plesačica pomaže regrutima da lociraju izvor hrane. One
komuniciraju druge stvari kroz ples isto tako dobro. Primera radi, “drhtavi
ples”, nastaje kad se plesačice pčele tresu čas napred, a čas nazad, i u stranu,
govoreći drugim pčelama da tragači za
hranom mogu doneti tako mnogo nektara nazad u košnicu, tako da još više pčela
treba da sve to obradi i pretvori u med.
Ali, nije svaki pčelinji razgovor oko izvora hrane, i
nije svaki deo komunikacije samo jednosmerna ulica, niti jedna pčela komunicira
nešto ostalima. Pčele mogu da koriste ovaj isti komunikacijski metod, a kako bi
raspravile opcije vezane za budućnost svoje košnice, i onda donesu odluku
demokratski – što je tip kolektivnog ponašanja vrlo retko viđen u životinjskom carstvu.
DEMOKRATSKA
DEBATA
U kasno proleće i u rano leto, kolonija medonosnih
pčela postane prenaseljena. I sad su neke pčele u svom traženju novog šupljeg
gnezda. Kad se ovo dogodi, vreme je da neke pčele nađu novi dom. Tako 1/3 pčela
radilica ostane tu gde jeste, u pozadini svoje nove kraljice. Dok 2/3 pčela
radilica zajedno sa prvobitnom originalnom kraljicom počinje svoju potragu za
novim mestom gnezda. Potraga počinje sa izdvojenim rojem, koje se okupi na
nekom privremenom mestu, na nekoj grani ili u grmlju izvan košnice. Odavde kreće
pčela izviđač i ide naokolo tražeći pogodno mesto za gnezdo, a što može biti
izdubljeno drvo, ili napušteni dimnjak, ili kućica za ptice. Pčele traže mesto
gde će biti zaštićene od vremenskih neprilika, predatora, a dovoljno veliko
mesto za njihovu novu košnicu. Veličina gnezda je najvažnija, jer bilo koja
kolonija koja bi zauzela udubljenje i šupljinu od 10 litara ili čak i manje od
toga, ne bi mogla tu da ima dovoljno prostora da skladišti sav med napravljen
tokom zime.
Jedna pčela nađe odgovarajuću lokaciju, i onda se vrati
grupi svojih pčela, i počne svoj ples mahanja, govoreći tako drugim pčelama gde
je potencijalno mesto gnezda. Druge pčele zatim idu da sve to provere lično.
Ako se ovim regrutima mesto dopadne, i ako se one vrate, onda i one naprave
istu vrstu plesa, u istom pravcu. Ali, nije uvek jasno koje potencijalno gnezdo
jeste najbolji izbor. Kad se ovo dogodi nastane energična debata.
Evo primera kako ova debata uobičajeno teče, a uzeta
je iz prvih studija o pčelama koje su vođene tokom 1951 godine:
Prvog dana dve pčele izviđačice gnezda identifikovane
su i označene. Jedna pčela prijavi mesto gnezda kandidata i kaže da se ono
nalazi na hiljadu i po metara severno, dok druga pčela prijavi drugo mesto govoreći
da se ono nalazi na 300 metara jugoistočno. Sledećeg, a drugog dana, čak 11
pčela plesačica je identifikovano.Tri plesačice podržavaju ono mesto od hiljadu
i po metara severno, a samo dve plesačice podržavaju mesto 300 metara jugoistočno,
dok 6 drugih plesačica govori o novom mestu. Trećeg narednog dana padala je
kiša, i samo su 2 nove plesačice prijavile svoje lokacije, jedna da podržava
mesto na severu, a druga je prijavila novo mesto 400 metara na jugozapad.
Sledećeg četvrtog dana mnogo novih mesta je prijavljeno, ali je zanimljivo i
to, da mesto na severu više nije bilo podržano, a možda samo zato što je kiša
negde procurila u šupljinu pokazujući da to nije tako dobar kandidat uopšte.
Tokom nekoliko sledećih dana mnoga mesta su istražena i prijavljenja, ali
interesantno je za većinu njih, da su čak izbledela. Samo jedno mesto locirano
300 metara na jugoistoku zadržalo je interesovanje pčela sve vreme. U podne četvrtog
dana pčelinji ples podržao je jugoistočno mesto koje je postalo totalno dominantno,
od strane 61 pčele plesačice, a samo dve pčele su se još držale izvan za neko drugo
mesto. Sledećeg petog jutra odluka je postignuta jednoglasno. Roj se pokrenuo
na svoj selidbeni let, leteći tako 300 metara na jugoistok, i zauzeli su novo
stanište u zidu jedne napuštene zgrade.
Analizirjaući pčelinju debate, ključne karakteristike
pčelinjih odluka načinjene su procesom koji je postao kristalno jasan. Debata
je prvo počela sa informacijom faze okupljanja, gde su na sto za diskusiju pčele
stavljale svoje mnoge alternative. Debata je potom napredovala sa učešćem svih
ili gotovo svih pčela, braneći samo jedno mesto, i ukazujući da je koncenzus
već postignut. Tokom svega ovoga, proces je visoko distribuiran, i imao je sva obeležja
demokratskog procesa. Ples koji pčele izvode bio je kompleksan (dakle složen) i
ukazivao je na mnoge kongitivne sposobnosti. Pčele su imale da zapamte lokaciju
izvora ili mesto gnezda, isto dobro kao što pamte i lokaciju Sunca, i da
prevedu te informacije u vidu karakterističnog plesa. Pčele u publici zatim su
trebale da pročitaju ovo ponašanje i da sve to prevedu u pravac koji će zatim uslediti.
Ovo se upoređuje sa koordinatama odluke da lete u istom smeru, u isto vreme,
podržavajući ideju da pčelinji roj deluje kao jedan organizam, i to superorganizam.
Nedavno su naučnici shvatili da je ovo čak mnogo
dublje. Način rada pčela kada rade zajedno isti je kao i pojedinačni neuroni u
ljudskom mozgu koji takođe rade zajedno. Proučavajući ponašanje pčela, možemo doći
do dubljeg uvida u naš sopstveni ljudski um.
KOLEKTIVNA
INTELIGENCIJA
Fizički zakoni objašnjavaju vezu između stvarnog sveta
stimulanasa i percepcije ovih stimulanasa. Mozak mnogih organizama sledi ove
zakone, čak prilično jednostavno.
Veberov zakon govori o stanju promena stimulansa
bića, a upravo je primetan kao konstantan odnos originalnog stimulansa. Primera
radi, možeš uzeti 4 funte težine, pre nego primetiš da je tvoj ranac postao
teži, ako je već bio pretovaren sa teškim knjigama.
Hikov zakon kaže kako mozak jeste spor da načini
odluku, ali samo kada je broj alternativnih opcija povećan.
Pjeronov zakon kaže da mozak brže donese odluku kad
su opcije odlučivanja visokog kvaliteta.
Ovi zakoni pomažu i odnose se na percepcije mozga stvarnosti
idući do stvarne realnosti, i važni su kad donosimo odluke. Mnogi organizmi
pridržavaju se ovih zakona, čak i jednostavne životinje kao što su ribe ili
insekti. Ribe, primera radi, mogu da se razlikuju između ogromnih jata riba i
malih, opredeljujući se za pridruživanje većim ribama, ali samo toliko dugo dok
veličina njihove različitosti ne bude previše dovoljna za njih da bi bile
prepoznate.
Da li ovi zakoni samo objašnjavaju pojedinačan mozak
i ponašanje? Mogu li ovi zakoni takođe biti primenjeni u unutrašnjosti kolonije
pčela kao jedan jedinstven, tzv. super organizam?
Godine 2018 naučnici su počeli da dobijaju odgovore.
Oni su analizirali koliko brzo kolonija donese odluku između mesta i
varirajućih kvaliteta i uporedili su podatke sa nekoliko psihofizičkih zakona
da bi videli koliko dobro zakona se pridržavaju. Ispada da kolonija pčela sledi
zakon veoma blisko. Prate Veberov zakon i pčele su u stanju da izaberu viši
kvalitet mesta za gnezdo, čak i viši kvalitet, kao što je i veća veličina
gnezda, a kad premaši minimum primetne razlike. Naučnici su takođe našli da
kolonija pčela brže donosi odluku kada se nađe između dva visoko-kvalitetna
gnezda–mesta, a u poređenju sa dva nisko-kvalitetna gnezda-mesta. Kolonija
medonosnih pčela se pridržava istog zakona kao kad mozak donosi kolektivne
odluke. Ovi nalazi naučnika daju više podrške ideji da kolonija pčela postoji kao
superorganizam, operirajući u svetu više kao pojedinci, da bi bili kompletan
organizam.
I kao kod kolonije pčela, slično je i sa čitavim
mozgom, gde individua pčela deluje kao pojedinačan neuron. U ljudskom mozgu
odluke su načinjenje kad pojedinačni neuroni zapale talase elektrohemijskih
signala. U koloniji pčela odluke se prave kad pojedinačne pčele komuniciraju
svoje otkriće kroz vizuelni prikaz drugim pčelama. I ako pčele prate isti zakon
kao neuroni, onda posmatranje pčela može da nas odvede daljem razumevanju našeg
ljudskog uma, čak i više od toga.
Posmatranje kolonije pčela mnogo je lakše nego da
pokušamo da posmatramo neurone mozga kod ljudi, a pri donošenju svojih odluka.
Razumevanjem ovih paralela možemo početi da učimo kako to psihofizički zakoni rade.
I sa više podataka, pčele nas mogu naučiti tome kako naša unutrašnja
psihologija nastaje od svega nekoliko hemijskih akcija, a u nekoliko povezanih
ćelija.
I spolja razumevajući naš um, kompjuterski naučnici
su uspeli da stvore mnogo različitih algoritama, zasnovanih na pčelinjem
donošenju odluka. Jedan omiljen metod donošenja odluka je “ABC algoritam” (ili
Veštačka kolonija pčela). Koristi se za optimizaciju problema, kada korisnici
traže najbolje moguće rešenje između nekoliko različitih opcija. U ovom modelu,
za svakog kandidata rešenje je kao izvor hrane, a kvalitet te odluke jeste
srodan iznosu nektara koji sadrži. To počinje sa brojem zaposlenih pčela na
svakom izvoru hrane. Onda oni odlaze do susednih izvora hrane i porede iznos
nektara sa prethodnim izvorom. Oni samo zapamte informaciju najboljeg izvora
hrane koji nađu. Posle izvesnog broja koraka, oni dele svoje informacije sa
pčelama posmatračicama i onda izaberu šta misle da je najbolji zvor hrane, a izvor
koji nisu izabrale ili napustile. Ovo se nastavlja sve dok najbolji izvor hrane
ili rešenje ne bude identifikovano. Ovaj algoritam koristi se da reši mnoge realne
ovosvetske probleme širom različitih polja.
Primera radi, elektro inženjeri koriste ovo da determinišu
optimalnu poziciju solarnih panela kada se oni nađu u delimičnoj senci, ali i
vazduhoplovni inženjeri kada planiraji ponovni ulazak hipersoničnog vozila, ali
i kompjuterski naučnici kada planiraju putanju robota, dokazujući pravu snagu
tzv. uma pčelinje košnice.
Presk biologije i kompjuterske nauke vidljiv je na
različite načine, a možemo da rešimo njime
stvarne ovosvetske probleme, sa rešenjima koje je priroda već načinila i
to su osnove beskonačnosti. Algoritmi su srce ovoga, i dok oni izgledaju komplikovano,
zapravo su jednostavni da zaokupe tvoju glavu oko nečega što se može ostvariti.
Ako ikada budeš našao neprozirno kodiranje jezika, i stvarno želeo da naučiš
kako algoritmi rade, ili čak počneš da ih sam lično praviš, treba da posetiš sledeću
internet adresu - “Brilliant.org”. To će ti pomoći kako da naučiš programiranje
bez iskopavanja korova kodiranih rečenica, a kroz ovaj zabavan i interaktivan
izazov. Ti samo pomeraj dotične “blokove” pseudokodova i odmah ćeš dobiti nazad
svoje rezultate. To je dobar način da razumeš kako kompjuterski algoritmi rade,
a kad jednom to uradiš, kodiranje rečenica postaje mnogo manje zastrašujuće…
Izvor: “YouTube” kanal “Real Science”.
(prevod sa engleskog)
Коментари
Постави коментар